Tísňová linka 155

Linka 155 je jedním z národních čísel tísňového volání, a slouží občanům v případech život ohrožujících stavů. Při vytočení čísla 155 se z kteréhokoliv místa České republiky dovoláte na operační středisko zdravotnické záchranné služby v příslušném kraji. Volání na tísňovou linku je zdarma a číslo se používá bez předvolby.

Při telefonování z pevné linky i mobilního telefonu z jakéhokoliv místa v Olomouckém kraji budete spojeni na zdravotnické operační středisko v Olomouci, které k vám vyšle potřebnou pomoc.

Kdy volat

Linku 155 použijte k přivolání záchranné služby vždy, pokud došlo k vážné poruše zdraví či přímému ohrožení lidského života. Jedná se především o stavy a situace:

  • s poruchami vědomí
  • s poruchami dechu a krevního oběhu
  • s velkou krevní ztrátou
  • dopravní nehody
  • úrazy

Na linku 155 je správné zavolat i v případě, kdy si závažnosti stavu pacienta nejste zcela jisti. Operátorky a operátoři tísňových linek jsou kvalifikovaní zdravotníci, kteří Vám pomohou situaci správně posoudit a najít pro pacienta nejlepší řešení.

Co je potřeba sdělit

Na linku 155 je správné zavolat i v případě, kdy si závažnosti stavu pacienta nejste zcela jisti. Operátorky a operátoři tísňových linek jsou kvalifikovaní zdravotníci, kteří Vám pomohou situaci správně posoudit a najít pro pacienta nejlepší řešení.

Pokud voláte na tísňovou linku 155, měli byste pokud možno znát několik základních skutečností.
Poskytování těchto údajů rozhodně není zbytečným zdržováním, protože operátor/ka musí výzvu vyhodnotit a rozhodnout o vyslání správné posádky. Proto Vás prosíme o spolupráci, která je pro rychlý příjezd kvalifikované pomoci velmi důležitá.

Operátorka nebo operátor se budou snažit získat od Vás následující údaje

  • Co se stalo Sdělte charakter události - tedy o jaký stav se jedná (někdo zkolaboval, jde o úraz, dopravní nehodu a podobně) Stručně popište obtíže, postižení - například: Nemůže dýchat, nereaguje, krvácí z hlavy...; pokud tyto informace sami neumíte poskytnout, buďte připraveni, že se Vás na ně bude operátor/ka cíleně ptát.
  • Počet postižených Sdělte počet postižených, při větším počtu bude na místo události vysláno více posádek záchranné služby.
  • Místo události Město, ulice, číslo domu, kde se pacient nachází; dále poschodí a jméno na zvonku. U vesnic, kde jsou jen čísla domů bez ulic, je potřebné sdělit orientační body (uprostřed vesnice, dům vedle obchodu...). Pokud k události došlo v terénu, upřesněte místo - použít můžete výrazné body v blízkém okolí, název nejbližší vesnice atd. Pokud je to možné, domluvte se, kde můžete na sanitku počkat.
  • Kdo volá Sdělte Vaše jméno, v některých případech se Vás operátor/ka zeptá i na telefonní číslo, z něhož voláte, a to v případě, že jej nemá zobrazeno.

Několik důležitých pokynů

  • Telefon nepokládejte dříve než operátor.
  • Po skončení hovoru telefon nevypínejte a neblokujte jej dalšími hovory; operační středisko Vás může v případě potřeby kontaktovat.
  • Jestliže se stav postiženého po skončení hovoru výrazně změní, nečekejte až na příjezd sanitky a volejte znovu 155.
  • Pokud Vás operátor/ka radí, jak pacientovi pomoci do příjezdu sanitky, řiďte se pokyny, které Vám dává. Vaše pomoc může být pro pacienta životně důležitá.

155 nebo 112?

Linky 112 jsou obsluhovány Hasičským záchranným sborem a Váš telefonát odtud proto musí být přepojen na linku 155, což představuje vždy jisté zdržení. Linku 112 je však na druhou stranu možno volat i bez vložené SIM karty, operátoři ovládají několik světových jazyků a v případě, že neznáte svou polohu, mohou Váš mobilní telefon lokalizovat v terénu.

Potřebujete-li přivolat rychlou lékařskou pomoc k událostem běžného rozsahu s vážným postižením zdraví, doporučujeme používat linku 155. V tomto případě se vždy dovoláte přímo na krajské zdravotnické operační středisko, kde se vám bude věnovat kvalifikovaná operátorka či operátor se zdravotnickým vzděláním.